torsdag 25. oktober 2012

Spøkelseskake

Denne laget jeg for noen år siden til Halloween og ble stor suksess hos barna.

Begynn med å klippe en papplate i spøkelsesform.

Lag 2 rullekakebunner (oppskrift til 2):
6 egg
4 dl sukker
4 ss kaldt vann
4 dl hvetemel
2 ts bakepulver

Lag eggedosis av pisket egg og tilsett siktet hvetemel og bakepulver samt vann og rør forsiktig inn. Fordel røren likt på 2 bakepapirkledde stekebrett og stek midt i ovnen etter tur på 225 gr i ca. 5 minutter. Etter steking vender du kaken ned på sukkerstrødd matpapir/bakepapir og trekker forsiktig av bakepapiret du benyttet under steking. Sitter det fast kan du ha litt kaldt vann på en klut og dra over utsiden av papiret, så slipper det lettere.

Bruk papplaten du klippet ut som mal og skjærer ut begge sukkebunnene i "spøkelsesform" etter  denne.

Fyll:
400 valgfritt syltetøy. Jeg brukte bringebærsyltetøy.

Legg fyllet imellom sukkerbunnene.

Sett ovnen på 200 grader.

Marengs:
3 eggehviter
2 dl sukker

Pisk marengsen noenlunde stiv og blank og bre over kaken. Stek nederst i ovnen på 200 grader i ca. 10 minutter. Pass på så den ikke får farge (som du ser på bildet var jeg litt uheldig på en arm:))

Pynting:
For øyne og munn brukte jeg saltlakris-penger som jeg smeltet litt i microbølgeovnen og formet som munn og øyne, men du kan sikkert bruke f. eks. mørk sjokolade eller annet.
Edderkopper ble enkelt laget av lakrisbåter og lakrissnøre
De små flaggermusene rundt kaken kjøpte jeg ferdig på Nille.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar