torsdag 27. september 2012

Kjøttboller i tomatsaus

Denne oppskriften har jeg "stjålet" fra min mor. Jeg lager vanligvis flere porsjoner når jeg først er i gang. Lager du mye kan du fint fryse bollene ned i kraften.

Kjøttboller
3 kg. kjøttfarse (Pleier å kjøpe ferdig kjøttfarse. Stort sett å finne i frysedisken på f.eks. Rema 1000)
1 stor purreløk
4 ts. sort pepper
2 ts. salt
4 l. vann
3 ss buljongpulver

Tomatsaus (nok til ca. 1/2 parten av bollene)
100 gr. meierismør (Bruker kun meierismør i sauser, da jeg synes det gir mye bedre smak enn margarin)
4 toppede ss. hvetemel
Kjøttbollekraft
Ca. 2-3 dl. melk eller halvparten fløte etter ønske
1 lite glass tomatpurè
Pepper
Salt

Start med å hakke purren i småbiter og bland i kjøttfarsen sammen med salt og pepper.
Kok opp vann med buljong og lag boller av farseblandingen som du forsiktig legger i buljongvannet. Størrelsen på bollene er ikke viktig, så lag så store/små som du føler for. Jeg lager forholdsvis store for det tar mindre tid:) La bollene trekke i kraften i ca. 20 minutter.

Mens bollene trekker kan du starte på sausen:
Smelt smøret og bland inn hvetemel. Husk å røre hele tiden. Spe med kjøttbollekraften og melk/fløte til passelig konsistens, ha i tomatpurè og la koke forsiktig i ca. 15 minutter. Legg i ca. halvparten av kjøttbollene i slutten av koketiden.

Server med f.eks. pasta, kokte poteter eller ris.

Gulrøtter, brokkoli og blomkål er grønnsaker som passer supert til denne retten. Kok gjerne gulrøtter og brokkoli til de er nesten ferdige før du legger i brokkolien, så blir ikke brokkolien ihjelkokt.


 

God middag!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar